Een mop, sprookje of toch realiteit?

april 2, 2020

Jannis Lootens

De koning, de vriend, de strijder en de wijze

Het klinkt als de nieuwe Narnia of The Lord of the Rings film, maar niets is minder waar. De koning, de wijze, de vriend en de strijder zijn vier persoonlijkheidstypes die we echt overal om ons heen terugzien: in mythes, in legendes, in films, in reclames, in branding van merken en organisaties.

De persoonlijkheidstypes, ook wel archetypes, worden al jaren gebruikt in de reclamewereld om merken te voorzien van een herkenbaar motief. In Hollywood zorgen archetypes ervoor dat filmkijkers sneller karakters en verhaallijnen oppikken. Ook mediamerken kunnen met de theorie van archetypes hun voordeel doen in het opbouwen van relaties met de doelgroep. Maar deze persoonlijkheidstypes zijn er ook concreet in jouw leven vandaag de dag en hebben je geholpen afgelopen jaren. Ze waren er in je tienerjaren, als jongvolwassene en als professional. Persoonlijkheidstypen die hebben bijgedragen aan wie jij nu bent. En sterker nog: ook nu hebben we deze personen nodig op onze route naar morgen toe.

Merken Archetypes Jannis Lootens

De grote ontdekkingstocht

Onze levensreis is een grote ontdekkingstocht met toffe groeimogelijkheden maar ook met veel krachten die in ons strijden om aandacht. Een verscheidenheid aan verschillende gedachten, dromen, wensen, verlangens en ervaringen strijden om dominantie en de beste plek. Soms spannend soms saai, soms schokkend of verrukkelijk, en soms irritant en ver verwijderd van wat we willen horen of wat we willen zijn. Een belangrijk onderdeel van de ontdekkingstocht is onze groei naar volwassenheid, ondanks alle geluiden en prikkels. Hoe kun je door de bomen het bos blijven zien? Hoe kunnen we richting houden en blijven leren, delen, durven, doen en richting houden? Wie gaan er met jou mee op reis?

Elk mens heeft verschillende archetypen in zijn leven nodig, zegt de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Jung (grondlegger van de analytische psychologie en bekend van de Jung persoonlijkheidstest). Maar iedereen kan ook een archetype voor een ander zijn. Jung was als kind nogal eenzaam en introvert. Die uitdrukking zou hij zelf toevoegen aan de psychologie. Hij ontdekte de psychologische archetypen gedeeltelijk door zijn ervaringen uit zijn jeugd. De term ‘archetype’ vindt zijn oorsprong trouwens in het Oudgrieks. Het woord bestaat uit ‘arche’, wat ‘origineel of oud’ betekent. En ‘type’, wat ‘patroon, model of type’ betekent. De betekenis van archetype kan daarom worden: origineel patroon. Een origineel patroon met verschillende kanten. Positieve en negatieve, kinderlijke en volwassen kanten.

Jung heeft verschillende archetypes onderzocht en samengesteld. Ik wil er vier met je bespreken, omdat ik van mening ben dat we deze vier types nodig hebben in onze reis naar morgen. Als persoon, organisatie, community én maatschappij.

De koning

De koning is de situatie meester, hij heeft autoriteit en geeft leiding. Vrede is wat hij wil, hij brengt eenheid en harmonie. Een goede koning luistert naar de behoefte van de ander en niet alleen wat “leuk” is om te doen. Hij weet wat verantwoordelijkheid en meesterschap is. Hij weet hoe je dat wat je geleerd hebt in het leven met anderen kan delen. 
Iedereen heeft koningen nodig in het leven om overzicht te houden en om richting te krijgen. Koningen zijn bijvoorbeeld een mentor, een coach, misschien je werkgever of je jeugdleider. Zij helpen bij het uitzoeken van je pad en kunnen richting geven door een klankbord te zijn op belangrijke kruispunten in het leven. Als je het even niet meer weet, dan helpt de koning je weer op weg.

Koning Archetype Jannis Lootens

De vriend (geliefde)

Bij vrienden mag en kan je zijn wie je bent. Hier kan je in alle veiligheid je hart delen. Je kan met ze lachen, huilen, fouten maken en bij ze schuilen. Een echte vriend kent je diepste pijn. De vriend geeft je de ruimte en intimiteit om gewoon te zijn. De vriend leert je lief te hebben en je te verbinden met de ander, zo onvoorwaardelijk mogelijk.

Vriend Archetype Jannis Lootens

De strijder (uitdager)

Dit type leert ons op te komen voor onszelf en te vechten voor wat belangrijk is. De strijder wil winnen en de beste zijn: doelen halen, winnen, bewapend met discipline en opkomend voor anderen. Dit zijn persoonstypen in je leven die je aanjagen. Zij helpen je om gecommitteerd te blijven, ondanks mogelijke tegenslagen. 
Ze zijn strijdvaardig, ze dagen je uit om je verantwoordelijkheid te blijven nemen en te blijven groeien. Ze schuwen de discussie niet om je verder te helpen en je dromen te bereiken. Soms geven ze je een schop onder je kont. Denk aan jouw oude meester op de basisschool, een cursusleider of een persoonlijke coach.

Strijder Archetype Jannis Lootens

De wijze

De wijzen brengen nieuwe manieren van denken en nieuwe inzichten in je leven. Ze observeren, nemen waar, geven raad en delen kennis en inzicht. Jung noemt de wijze ook wel ‘the wizard’. Een leuk weetje is trouwens dat de oorsprong van de naam ‘wizard’ komt van wise-art: de kunst van de wijsheid. Dat omschrijft de wijzen perfect. Ze inspireren en kunnen je ogen daardoor op soort van magische wijze openen. Dat geeft weer nieuwe inzichten, waarmee je verder aan de slag kunt. 

Deze “wijzen” van vandaag de dag zijn bijvoorbeeld Simon Sinek over ‘het waarom’ van je organisatie. Maar ook Brené Brown over ‘de kracht van kwetsbaarheid’ en John Maxwell over ‘leiderschap’. Het zijn allemaal inspirerende leiders die je aan het denken zetten en je nieuwe inzichten kunnen geven. Het kunnen ook business coaches of interim-consultants zijn, die voor een korte periode kennis en inzichten delen in een organisatie.

Wijze Archetype Jannis Lootens

Allen voor één

Mogelijk herken je gelijk het type dat bij jou sterk ontwikkeld is. Of misschien herken je wel het type dat bij jou nog in de kinderschoenen staat. Een groeiproces gaat altijd van klein naar groot, van kind naar volwassene. We hebben deze vier types allemaal in onze route naar morgen nodig om richting te kunnen houden, om te kunnen groeien, bloeien en uitgedaagd te blijven worden. Noem het coaching, noem het discipelschap, noem het een leertraject.

Waarom?

Om te voorkomen dat als we alleen maar met vrienden oplopen bij wie we het fijn vinden. Want dan wordt ‘het moment’ en ‘het genieten’ het allerbelangrijkste of we verliezen onze spiegel binnen gelijkgestemden. Om te voorkomen dat wanneer alleen de koning met je oploopt, de koning in jou een controlfreak kan worden, of rigide of egocentrisch. Om te groeien en niet te vervallen in sceptische, rationele, kritische en twijfelachtige wijsheid. Of dat de strijder in je, die alles als een strijd gaat zien, steeds maar weer de confrontatie aan gaat. Of om te voorkomen dat je isoleert, onbereikbaar wordt of ….

Verschillende types op verschillende niveaus

We hebben deze vier types nodig en kunnen ze op verschillende niveaus betrekken. Van de werkvloer tot in je vriendenkring. We lopen allemaal de route die het leven heet. Op die route gebeurt er van alles. Niets is zeker. Maar als jij deze vier types om je heen hebt, dan zorgt dat voor balans en een stabielere reis, omdat deze types met je oplopen en je kunnen helpen. Als jij struikelt en in de berm terechtkomt, dan is er bijvoorbeeld de vriend die je overeind helpt en de strijder moedigt je aan om door te gaan.

Welk type kan jij goed gebruiken? En welke types heb je op dit moment om je heen? Het nadeel is dat deze personen niet als opties oppoppen in je leven op het moment dat je ze nodig hebt als individu, team of organisatie. Dit moet en kun je zelf organiseren. Het is mooi om in het belang van jouw droom, toekomst of je bestemming op zoek te gaan naar jouw koning, vriend, strijder en wijze.

Vragen om je gedachten op weg te helpen:

  • Met wie sta jij in contact? 
  • Kun je de koning bellen wanneer je richting nodig hebt?
  • Kennen je vrienden je hart?
  • Ben je ontvankelijk voor de inspraak van de strijder/uitdager?
  • Tot welke wijsheid heb jij toegang?
  • Welk archetype kun jij zijn voor een ander?

Benieuwd wat ik voor jouw kan betekenen?

Neem gerust contact met me op om te ontdekken wat ik voor jouw organisatie of merk kan betekenen!

Meer kennis?