Nu de zomervakantie voor de deur staat, dromen we allemaal over een heerlijke vakantie. We dromen van ontspanning, van leuke uitjes, mooie bezienswaardigheden en van gezelligheid. Ga je deze vakantie op reis? Dan heb je vast al een richting of locatie gekozen. Voor je op pad gaat bepaal je de route, denk je na over hoe en wanneer je wil reizen en kies je leuke plekjes om onderweg even te stoppen.
Wanneer de vakantie dichterbij komt, begint het steeds meer te kriebelen. Je maakt een lijstje van de dingen die je voor de vakantie nog moet regelen én van de spullen die je mee wil nemen. Niet teveel, maar ook niet te weinig. Door na te denken over wat je tijdens de vakantie gaat doen, kun je vaak ook goed inschatten wat je nodig hebt. En, niet geheel onbelangrijk, wie er zeker niet in je reisgezelschap mogen ontbreken. Want het juiste gezelschap kan je vakantie maken of breken.
Bij grotere (toekomst)bestemmingen in ons leven gaan we vaak wat minder georganiseerd te werk. We hebben allemaal een idee. Een beeld van de toekomst. Vaak mooi, maar ook met uitdagingen en obstakels. Al van jongs af aan kunnen we erover fantaseren. Als kleuters dromen we al van die sportcarrière, die ene mooie auto die we graag zouden rijden of van een tof beroep, zoals werken bij de brandweer. Tienerdromen blijken vandaag de dag vaker te gaan over ondernemen, rijk worden of wereldberoemd worden via YouTube of TikTok. Volwassenen dromen vaak over het ontdekken van de wereld, misschien nog een carrièreswitch of nieuwe skills leren.
Stel je eens voor…
Het is een leuke bezigheid, al dat fantaseren. Je kunt al helemaal wegdromen van jouw idee. Om je heen zie je mensen die al dat moois al bereikt lijken te hebben of die doen wat jij altijd al had willen doen. Als zij het kunnen, dan zou het voor jou toch ook haalbaar moeten zijn? Je sluit je ogen en stelt je voor hoe het zou zijn, totdat je gedachten verstoord worden en je weer overgaat op de orde van de dag. Die droom die zo mooi leek, verdwijnt weer iets meer naar de achtergrond. Jaren later kijk je terug: “Had ik toen …” of “wat als ik toen…”. Volgens De Dikke van Dale betekent dromen onder andere: “zich verbeelden” of “hopen op”. Op Wikipedia verwoordt iemand het zo: “Een droom is een opeenvolging van beelden, gedachten, emoties en gevoelens die zich gewoonlijk onvrijwillig in de geest voordoen.” Dromen is het vermogen om iets voor te stellen wat er nog niet is, vaak over iets waarbij van alleen de gedachte al enthousiast worden.
“Je visie is de droom, de missie is de weg daar naar toe en je strategie bestaat uit de kleine stapjes die je kunt zetten om steeds dichter bij je einddoel te komen.”
Van je “fantasie” een droom maken die werkelijkheid wordt, dat gaat niet vanzelf. Je kunt er eindeloos over blijven fantaseren maar om werkelijk iets te bereiken, zul je aan de slag moeten. Dat betekent: uit je comfortzone komen en in de actiemodus gaan. Daar schreef ik eerder ook al over, bijvoorbeeld in mijn blog over visie, missie & strategie. Je visie is de droom, de missie is de weg daar naar toe en je strategie bestaat uit de kleine stapjes die je kunt zetten om steeds dichter bij je einddoel te komen. Of jouw droom al die ‘moeite’ waard is, dat kan jij alleen bepalen.
Denk jij nog wel eens na over je droom? Vraag jij je wel eens af wat het je waard is om die droom te bereiken? Wat het je mag kosten? En of je dat er ook voor over hebt? Wanneer je geen bestemming voor ogen hebt, geen droom of vergezicht waar je naartoe wilt, welke richting ga je dan op? Waar baseer je je keuze op wanneer je op een kruispunt staat? Kan je aanvoelen of je links of rechts moet? En wat vind je daar dan, wanneer je “op bestemming” bent?
Het zou je leven enorm kunnen verrijken wanneer je wél een droom volgt en de bestemming probeert te bereiken. Wanneer je daarover nadenkt en je droom concreet probeert te maken, reageer je niet alleen op omstandigheden, gevoel of toeval. Wie bewust zijn droom achterna gaat, slaat op keuzemomenten actief de richting in naar dat wat er nog niet is. Naar dat wat je voor ogen hebt, waar je naartoe wilt groeien, naar wat je wilt ontwikkelen of wilt bereiken.
Hoe op weg?
Net als bij een routeplanner is een vertrekpunt en een eindbestemming nodig om de beste route te kunnen bepalen. Om de weg naar jouw droom te bepalen, zul je eerst concreet moeten bepalen wat de eindbestemming zal moeten zijn. Misschien heb je altijd al je eigen succesvolle onderneming willen runnen of droom je er al jaren van om een gezinshuis te starten. Misschien wil je graag in een band, maar speel je nog geen instrument. Of je wil graag uitblinken in een sport of hobby. Dromen begint bij fantaseren. Je stelt je voor hoe je leven eruit zou zien als je je doel hebt bereikt. Dát is wat je het liefste wil. Zo’n droom vergeet je niet en laat je niet zomaar los. Schrijf hem eens op en deel het met de mensen om je heen. Dan komt je droom tot leven en kun je verder met de volgende stap: het plannen van de route.
Zonder route kom je niet op je bestemming
“Ga je komend jaar iets doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan?” Die vraag stel ik mensen regelmatig op hun verjaardag. Het levert vaak leuke gesprekken op, maar de antwoorden zijn niet altijd even concreet, van: “nog geen idee” tot “ik vind het leven wel prima zoals het nu is”. In andere gesprekken benoemen mensen dingen die ze bij mij zien als “iets dat ze ook nog wel eens hadden willen doen”. Alsof het al te laat is om ooit nog iets nieuws te doen of te bereiken. Bij zulke gesprekken ontdek ik dat die dromen of verlangens vaak een fantasie geworden zijn. Dat komt mede omdat er niet nagedacht is over de weg ernaartoe.
We zien het einddoel maar staan vaak onvoldoende stil bij de obstakels en maken geen duidelijk plan. We denken niet na over de moeite die het kost om het einddoel te bereiken. Over de momenten waarop je moet incasseren, volhouden, leren en doorzetten. Tegenslag en afleiding liggen op de loer en daar mee omgaan vraagt om een investering van tijd, energie en geld. Wanneer jouw droom het écht waard is, dan is het tijd om te beginnen met navigeren om je route te plannen. Want zonder die route kom je niet op je eindbestemming.
“We leggen onze focus vaak op het eindresultaat, op de bestemming. Echter de route daarnaartoe is vele malen belangrijker!”
“Als je de route niet hebt, is de bestemming alleen maar een fantasie. Zonder route kom je er nooit!”
Om van A naar B te komen reis je meestal niet in één rechte lijn. Met pieken en dalen kom je steeds een stapje dichterbij je doel. Het bepalen van je route en je strategie betekent dat je concreet maakt welke stappen je moet zetten. Je moet nadenken over de dingen die je moet doen én laten om je droom waar te maken. Wat heb je nodig? Wat moet je kunnen? Waar moet je zijn? Door dit op te delen in kleinere stappen, bereikbare stukjes, wordt de route duidelijk en kun je op weg gaan. Op weg naar jouw droom.
Volg de routeplanner en houd koers
Als je ouder bent, kun je soms met spijt terugdenken aan alle dromen die je niet hebt waar (kunnen) maken. Maar de werkelijke struggle begint al veel eerder in je leven. Dat zie ik ook terug bij de jongere generatie van nu. Jonge mensen etaleren zich al snel als succesvol en zijn daarmee volop zichtbaar op social media. Ze zijn succesvol, sterk, moedig en onbevangen. Goede eigenschappen om dromen mee te verwezenlijken. Maar je ziet niet altijd alles wat erbij komt kijken.
Het behalen van succes heeft namelijk ook een andere kant. Eentje die vaak niet openbaar gedeeld wordt. Dat is die van het harde werken, van dag in dag uit bezig zijn om je doel te bereiken, van iedere vrije minuut investeren en van gedisciplineerd aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan YouTubers die iedere dag opnames maken, beeldmateriaal monteren, video’s live zetten, feedback ontvangen en reageren op reacties. Influencer worden op TikTok of YouTube is voor de jonge generatie vaak de droom, maar is het haalbaar?
Het lijkt anderen vaak gemakkelijk af te gaan, omdat over de route naar de eindbestemming vaak weinig wordt gesproken. Maar wat nou als die route lang duurt? Of als de route langs plekken gaat die niet lijken op dat waar je naartoe wil? Of wanneer de energie (brandstof) meer kost dan verwacht? Hoe gaan we de bestemming dan bereiken? En willen of kunnen we dat ook?
“Discipline is de vaardigheid om te doen wat nodig is voor de langere termijn, tegenover dat wat je tijd rooft op de korte termijn.”
opleiding, je financiën. Ervoor kiezen om een nieuwe skill te leren, ook
al kun je daardoor een tijdje minder vaak bij je vrienden zijn. Actie
ondernemen, ook als je moe bent of ‘geen zin’ hebt. Houd je ogen op de
eindbestemming en doorloop het proces om je doel te bereiken. Met vallen en opstaan, met tegenslag en afleiding, maar uiteindelijk ook met succes.
Reis niet alleen!
Dus je hebt een droom? En je weet welke route je moet nemen? Dan gaat het pas echt beginnen. Soms is dat spannend, bijvoorbeeld als je een risico moet nemen. Bij de start van mijn bedrijf heb ik daar ook over nagedacht. Christa en ik bespraken thuis wat het “worst-case scenario” was. Wat kan er gebeuren? En is dat het waard? Wij vonden van wel. We hadden elkaar en wisten zeker dat we het, ook als het mis zou gaan, wel zouden redden. Door de voordelen en de nadelen tegenover elkaar te zetten, konden we een keuze maken. Dat helpt ons ook om vol te houden als het tegenzit. Ongeacht de omstandigheden blijven we stapjes zetten om het proces te doorlopen.
“De daad voegen bij je verlangen, dát maakt dat het gerealiseerd wordt.”
Ook als je droom helemaal van jou is, kun je mensen om je heen verzamelen die je kunnen helpen. Mensen die de waarde van jouw droom zien en die je aanmoedigen om door te zetten. Zien mensen de waarde niet? Dan kunnen ze je ook niet helpen om je droom te bereiken. Simpelweg omdat ze jouw inzichten niet delen. Wanneer je de juiste mensen om je heen verzamelt, kunnen zij je op koers houden, opvangen, helpen, coachen, ondersteunen en hun kennis met je delen. Wees niet bang om hulp te vragen, je hoeft het niet alleen te doen. Zij die trouw zijn aan jou en jouw droom, zien je maar wat graag slagen. En daarmee wordt de kans op het bereiken van je bestemming een stuk groter!
Dus, vertel, welke bestemming heb jij voor ogen?
Benieuwd wat ik voor jouw kan betekenen?
Neem gerust contact met me op om te ontdekken wat ik voor jouw organisatie of merk kan betekenen!