5 gebieden van aandacht voor marketing in coronatijd
Thuiswerken, sluiting van horecagelegenheden, thuis lesgeven, sociale afstand van minimaal 1,5 meter en sinds gisteravond ook alle bijeenkomsten verboden. Het begin van afgelopen én deze week liep daarmee zo anders dan we allemaal gewend waren. ‘We balanceren tussen gezond verstand en verstandig gezond,’ hoorde ik afgelopen week één van onze team-members zeggen. En dat is het. Met de oproep tot sociale afstand zijn we allemaal online verbinding aan het zoeken. De digitale connectie is geëxplodeerd en we werken – jong en oud – nu massaal vanuit huis en online.
“Met de oproep tot sociale afstand zijn we
allemaal online verbinding aan het zoeken.”
We worden allemaal getroffen door de impact van het coronavirus. Er verandert veel deze dagen en dat is voor iedereen een oefening in flexibiliteit en vertrouwen. Mooi dat communicatie en techniek ons helpen om in verbinding te blijven met elkaar. Sociale onthouding is verstandig maar we hebben elkaar nodig om deze periode goed door te komen. Laten we in deze tijd meer zichtbaar en bereikbaar zijn voor elkaar. We’re in this together. Ons sociale leven is op het moment nog meer crossmediaal geworden dan twee weken geleden maar qua kracht niet minder sterk wanneer je mensen in je hart sluit door ze ook via online tools waardevolle aandacht te geven.
Ook het team van Redmatters zal vanaf verschillende locaties haar kennis en expertise blijven inzetten en onze relaties helpen bij het aanpakken van de belangrijke communicatie uitdagingen waarmee we allemaal worden geconfronteerd. Bijgaand 5 aandachtsgebieden die mogelijk ook jou kunnen helpen om in deze periode hiermee aan de slag te gaan.
1: Blijf in contact met je relaties!
Contact houden met je relaties – zowel klanten, leveranciers, collega’s en je achterban – is essentieel. Dit is misschien niet het beste moment om bewustwording of verkoop te stimuleren. Maar denk in plaats daarvan aan het publiceren van inhoudelijke content, zoals vakinhoudelijke blogs, webinars, educatieve inhoud en tutorials die je merkpersoonlijkheid onder de aandacht brengen en je doelgroep inspireert en/of ondersteunt. Hierdoor blijft je merkzichtbaarheid en merkbeleving hoog.
“Online aanwezigheid is nog nooit zo groot geweest.”
2: Optimaliseer of intensiveer je huidige communicatie
Campagnes zorgen ervoor dat consumenten op de hoogte zijn van je merk, zowel online als offline. Er is een aanzienlijke groei in schermactiviteit en de online aanwezigheid is nog nooit zo groot geweest. De meeste mensen zullen in deze periode veel meer tijd op hun smartphone, tablet of laptop doorbrengen. Daarmee is het nu hét moment om ervoor te zorgen dat de campagnes in topconditie zijn en met name online of via tv uitgerold worden. Maar ook voor de magazines en de periodieke uitgaven die op de deurmat vallen is in deze periode meer aandacht. Omdat mensen thuis zitten, zoeken ze afleiding en dat kan meer dan ooit met relevante content. Naast digitaal juist ook in print uitingen. Van het maken van magazines en optimaliseren van campagnes tot het zorgen dat de juiste zoekwoorden op je website aanwezig zijn; zorg dat je deze belangrijke contactmomenten ingevuld worden, door jezelf of met een marketingpartner.
3: Online interactie
De coronasituatie en de veranderingen die afgelopen week plaatsvonden, dwingen ons allemaal om na te denken over hoe we omgaan met onze achterban en doelgroepen. Dit is het perfecte moment om jezelf uit te dagen en manieren te bedenken om in contact te komen en in beeld te blijven bij je relaties en doelgroep. Van een Google Hangout team-meeting met 25 verschillende werklocaties, livestreams, online lesprogramma’s tot een online brainstorm of Zoom-sollicitatiegesprek. Maar ook veel lokale retailers verlenen nu service tot aan de deur op basis van de online aanvraag. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Vraag jij jezelf al af hoe jij je fysieke diensten en processen ook online kunt aanbieden? Juist deze ontwikkelingen zullen toekomstbestendig zijn omdat het steeds digitaler wordende sociale domein zich momenteel in sneltreinvaart ontwikkelt. 💪
4: Werk nú je to-do’s weg!
Veel bedrijven grijpen dit moment aan om zaken die al langer liggen op te pakken en weg te werken. Van het optimaliseren van processen en opruimen van archieven tot het maken van betere bestemmingspagina’s en het verbeteren van je merkbeleving. Deze tijd is een goed moment om alle nog openstaande zaken eindelijk eens helemaal af te tikken. Hierdoor zal je organisatie in een sterkere en gezondere positie komen wanneer COVID-19 begint te passeren.
Stel voor jezelf een duidelijke to-do lijst op. Welke merkcommunicatie of andere (marketing)zaken had je altijd nog willen aanpakken? Dat kan van alles zijn; je merkidentiteit, campagnes, creatieve concepten, gebruikerservaring, ontwerp, data-inzichten, analyse, hosting, beveiliging, et cetera etc; welke to-do’s er ook op jouw lijstje staan, werk ze de komende weken structureel af of neem nu de tijd om de specialisten te vinden en te briefen die je daarvoor nodig hebt.*
“Nú is de tijd! ”
5: Bereid je voor op herstel
We weten niet hoe lang deze periode gaat duren, maar op een gegeven moment zal de verspreiding van het coronavirus afnemen en zullen de nationale “lockdown”-maatregelen worden versoepeld. De verschillende markten zullen dan weer de herstelfase ingaan naarmate we terugkeren naar de (nieuwe) normaliteit. Nú is de tijd! Het voorbereiden op deze periode kan nu al. Is het zinvol dan om te investeren in marketing tijdens een crisis? Conclusie op basis van onderzoek na grote recessies; Ja! Ook Adformatie schreef afgelopen week; Volgens onderzoek na verschillende crisissituaties bleek dat snoeien in reclamebudgetten tijdens een recessie een negatieve impact kan hebben tijdens en zelfs na de recessie. Bedrijven die in reclame investeerden tijdens een recessie zagen marktaandeel (en daarmee ook de verkoop en winst) toenemen tijdens en na een recessie. Verschillende studies toonden aan dat de reclamestrategie tijdens een recessie ook vele jaren later nog steeds een positief effect had (en vice versa). “Bovendien staat een sterk merk altijd aan de zijde van zijn klanten, in goede en in kwade tijden. Een crisis is een moment van de waarheid voor elke relatie tussen een merk en zijn klanten.” concludeerde de schrijver.
Goed dus om nu al na te denken hoe je de doelgroepen, die zijn verbonden aan jouw organisatie, kan helpen in deze (overgangs)periode. Dit door het goed opzetten en inzetten van advertenties, magazines, nieuwsbrieven, bestemmingspagina’s, startpagina’s en sociale media.
Harten blijven raken
De uitdaging waar we allemaal voor staan in deze onvoorspelbare periode is dat we ineens gedwongen worden om de dingen die we gewend waren op een andere manier te organiseren. Hoe langer deze periode duurt, hoe blijvender de verandering binnen meerdere industrieën. Het afstemmen van campagne- en communicatieplannen op lange termijn, daarin uitgaande van wat hetzelfde blijft en voorbereiden op dat wat verandert, is daarin een must. Op basis van jouw unieke verhaal relevante content voor je doelgroep creëren en deze via doeltreffende middelen en kanalen bij je doelgroep laten landen zal nog steeds de manier zijn om het hart van je doelgroep te (blijven) raken. ❤️
Benieuwd wat ik voor jouw kan betekenen?
Neem gerust contact met me op om te ontdekken wat ik voor jou, je merk of organisatie kan betekenen!